Näin parannat etätapaamisten ja -tapahtumien laatua – Case OmaPosti

Näin parannat etätapaamisten ja -tapahtumien laatua – Case OmaPosti


Etätyön aikakaudella tapahtumat ovat siirtyneet virtuaalisiin ympäristöihin. Tämä on  haastanut esiintyjiä ja markkinointiosastoja uudella tavalla. Tyypillisesti esitykset rakentuvat tekstiä ja mahdollisesti kuvia sisältävien Powerpoint-esitysten ja rakeisten puhuvien päiden ympärille. Tämä tuskin on myyvin tapa esitellä tuotteita ja palveluita etänä. 

Posti halusi tavoitella jotain parempaa osallistuessaan Management Eventsin 600minutes Sales, Marketing and CX -virtuaalitapahtumaan, jossa heille oli varattu 15 minuutin puheenvuoro ja mahdollisuus tavata potentiaalisia asiakkaita puheenvuoron jälkeen. Pelkona Postilla oli, että heidän esityksensä katoaa puhuvien päiden massaan. Siksi he lähtivät kuumeisesti pohtimaan tapaa elävöittää esitystään. Investointi laadukkaaseen esitykseen voisi toimia myös hyvänä pohjana myyjien ja asiakkaiden välisille jatkokeskusteluille. 

Postin toinen haaste oli strategisempi: Ihmisten mielikuva Postista perustuu vieläkin kotiin kuljetettavaan kirjepostiin, vaikka todellisuudessa Posti tarjoaa laajan kirjon data- ja markkinointipalveluita, joista kirkkaimpana on yksi Suomen ladatuimmista sovelluksista OmaPosti. Tavoite etätapahtumassa oli tiivistää tämä laajojen data- ja digipalvelujen kokonaisuus puhuttelevaan ja myyvään muotoon.

“V2B:n kanssa toimiessa hämmästyn aina siitä, että käsikirjoitukseen löydetään ne olennaiset asiat meille tärkeistä pointeista.” - Heli Tuoriniemi, Marketing Lead, Posti


Hypoteesimme oli, että videon avulla pystytään taklaamaan kummatkin haasteet. Pelkän puhuvan pään sijaan hyvin suunnitellulla videolla puheenvuorosta saadaan viihdyttävä, informatiivinen ja ennen kaikkea innostava kokemus, jolla pystytään aidosti herättämään ihmisten mielenkiinto Postin uusia palveluita kohtaan ja samalla myös parantamaan asiakastapaamisten laatua.

“Video on loistava työkalu myynnissä, koska se tiivistää, yhtenäistää ja elävöittää yrityksen vahvuudet. Videolla voi luoda maailmoja, vähän niin kuin leffoissa.” - Tommi Karppinen, Myyntijohtaja, V2B Videoviestintä Oy

Videon avulla lisää laatua asiakastapaamisiin

Valmista videota hyödynnettiin ensimmäisen kerran Management Eventsin tapahtumassa, johon Postille oli varattu 15 minuutin puheenvuoro. Kahdeksan minuuttia puheenvuorosta käytettiin videon katsomiseen, jonka jälkeen jäi hetki aikaa kysyä kysymyksiä Postin edustajilta. 

Videosta saatu palaute oli ylistävää: Sekä Postin myyjien että asiakkaiden mukaan video teki esityksestä viihdyttävän ja mielenkiintoisen. Se myös paransi esitystä seuranneiden asiakastapaamisten laatua merkittävästi. Videon avulla asiakas sai nopeasti käsityksen Postin kattavasta palvelutarjonnasta viihdyttävällä tavalla ja tapaamisissa päästiin kiinni suoraan asiaan.

Saimme asiakkailta innostunutta palautetta, että tekeekö Posti tätä kaikkea? Videon avulla saatiin myös rakennettua odotuksia myyntitapaamisia varten.” - Heli Tuoriniemi, Marketing Lead, Posti


Ensikokemus videon käytöstä vahvisti hypoteesin: Palvelun kiinnostavasti ja ymmärrettävästi esittelevä video helpottaa myyjien työtä. Etätyön ja virtuaalisten tapaamisten aikakaudella tunteiden ja kiinnostuksen herättäminen on haastavampaa ja myyjien käytettävissä olevan oheismateriaalin merkitys kasvaa. Huolella myynnin tueksi suunniteltu video on myyjän paras mahdollinen apulainen. 

Perusteellinen syventyminen palveluun luo pohjan onnistuneelle tuotannolle

Postin videoprojekti lähti liikkeelle perusteellisesta syventymisestä esittelyn kohteena olevaan palveluun. Postin puolesta projektista vastannut Heli Tuoriniemi kommentoi tuotantoa seuraavasti:

“Yhteistyö on ollut helppoa ja mutkatonta ja olen voinut luottaa siihen, että materiaali on aina laadukasta. Käsikirjoitukset tehdään ammattitaidolla ja videoiden lopputulokseen on voinut aina olla todella tyytyväinen.” - Heli Tuoriniemi, Marketing Lead, Posti


Tapahtumassa onnistuttiin luomaan tavoiteltu vau-efekti ja laajentamaan osallistujien käsitystä Postista yrityksenä. Yleisöstä kuului positiivisen yllättyneitä “Ai teettekö te tätä kaikkea?” -kommentteja.

Alta voit millainen video OmaPostin tarinasta lopulta syntyi. Haluaisitko jotain vastaavaa omalle yrityksellesi? Ota meihin yhteyttä, niin aletaan suunnittelemaan.


Ota yhteyttä

Etsitkö kumppania B2B-videoiden suunnitteluun ja tuotantoon? Ota yhteyttä V2B:hen tästä:


Näin parannat etätapaamisten ja -tapahtumien laatua – Case OmaPosti

Näin parannat etätapaamisten ja -tapahtumien laatua – Case OmaPosti

Lue lisää
B2B-yritysvideo: Huomioi nämä viisi asiaa jo suunnitteluvaiheessa

B2B-yritysvideo: Huomioi nämä viisi asiaa jo suunnitteluvaiheessa

Lue lisää
Näin tuot yrityksesi henkilöstön esille videossa ilman, että se on vaivaannuttavaa.

Näin tuot yrityksesi henkilöstön esille videossa ilman, että se on vaivaannuttavaa.

Lue lisää